torsdag 2 februari 2012

Så nära och ändå så långt bort

Alltså, jag måste visa de här fina böckerna som barnen fick av min syster innan hon åkte till Afrika. Eftersom barnen är så små är Anna Karin rädd att de ska glömma bort henne medan hon är borta. Men jag vet inte, nu för tiden är geografiska avstånd ganska irrelevanta. Tack vare Skype kan vi videochatta flera gånger i veckan, och när Ofelia trycker pekfingret mot skärmen samtidigt som Anna Karin är det nästan som om de faktiskt rörde vid varandra. För att försäkra sig om att Ofelia ändå inte glömmer, gjorde Anna Karin två bilderböcker som vi kan läsa när saknaden blir akut.
 Den första heter Ofelia sover över hos Anna Karin, och handlar om olika saker som hon brukar göra när hon sover över där. Som att laga mat, diska, baka, duka och äta.
 Och sova med nallen och hunden på en madrass på golvet.
 Den andra handlar om när Ofelias kusin Julia och Anna Karin arbetar i trädgården på vårt landställe i Småland.
Det är en bilderbok utan text.
Jag blir också sugen på att göra bilderböcker till barnen när jag ser de här. En sådan himla fin idé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar