lördag 28 december 2013

Familjen som valde att flytta från Södermalm till ett palestinskt flyktingläger när de fick barn

 I maj förra året åkte jag och kameran till Jenin på palestinska Västbanken.
Jag skulle göra ett reportaget om den här familjen som valde att flytta till ett flyktingläger för att driva Frihetsteatern och göra livet för barn och ungdomar i lägret lite bättre.
 Jag var där i tre dagar och följde dem i deras vardag.
 Gick på marknaden...
... och fotograferade tvååringen när hon lekte med grannflickan.
 Jag följde med till hennes dagis...
... och till Jenins enda lekpark som ligger trasig och nedgången precis utanför flyktinglägret.
 Jag hängde med familjen i köket som de delade med en annan familj...
... och följde med när minstingen hälsade på på teatern.
 Nu finns reportaget ute i senaste numret av Vi föräldrar.
Där kan du se fler bilder och läsa om hur livet i ett palestinskt flyktingläger ser ut, både för den här familjen och för de som faktiskt inte kan välja att bo där eller inte. Läs om familjens rädsla för att något ska hända barnen, om känslan av att inte kunna välja att inte engagera sig, barn som lär sig arabiska och glädjen i att träffa så många spännande människor från hela världen. Spring och köp vetja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar