tisdag 3 september 2013

Hej september!


Det spelar ingen roll hur mycket man kämpar emot, till slut kommer den i alla fall, hösten. Och lite mysigt är det väl ändå, när man tänker efter. Det är något med den här höga klara luften som får en att börja längta efter att tända ljus, baka äppelkakor, plocka svamp, koka lingonsylt och laga vegetarisk viltgryta. Här är några andra saker jag ser fram emot i september:


1. Att hitta ny bra musik. Jag och P har nämligen som mål att introducera en ny skiva för varandra varje månad den här hösten, eftersom vi mest lyssnar på samma gamla.

2. Att lägga pussel med Sofia, Sara och Charlotta. Det kanske låter lite... oväntat... men det är inte vilket pussel som helst, utan ett alldeles ovanligt snyggt höstpussel som vi hittade på Kupan i Leksand.

3. Att springa och springa tills jag för första gången i livet har sprungit en hel mil. Så fort jag är frisk från min irriterande förkylning så.


4. Att åka på en liten resa till London. Det är P som ska dit på jobb och då följer jag med så klart. Jag har inte varit där på fem år eller så och har bara fina höstminnen från den staden.

5. Att träffa Vilhelm för första gången, en alldeles ny liten kompis som fyller fyra dagar i dag.

6. Att vira en halsduk om halsen och cykla till kontoret med cykelkorgen full av friska äpplen och nya anteckningsblock. Kanske att det till och med ska bli lite skönt att komma i gång med jobbet på riktigt. Att bocka av punkter på listor och dricka kaffe i rosa 50-talsporslin med mina kollegor.


6. Att läsa mig igenom travarna med romaner som legat och väntat så länge. Och gå till biblioteket med barnen och låna lite nya böcker åt dem.

7. Och så längtar jag förstås efter att plocka fram penslar och saxar och låta ungarna gå loss i pyssellådan. Höstrusk kanske är kallt och ruggigt när man står ute och väntar på bussen, men det är ändå himla mysigt att sitta inne och klippa och klistra, göra potatistryck och trä pärlor när höstregnet smattrar mot fönstret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar