söndag 3 februari 2013

Dags att plastbanta leksakslådorna?


Jag är nog inte världens pjoskigaste mamma. Jag oroar mig inte så mycket för barnen. Om de petar i maten tänker jag att de äter mer vid nästa måltid. Vi är inte överdrivet försiktiga med socker, om barnen får utslag tänker jag att det säkert går över och vi går verkligen inte till doktorn i onödan. På gott och ont. Vi upptäckte till exempel inte att Ofelia hade förkylningsastma förrän ganska sent, eftersom vi tänkte att alla barn hostar när de är förkylda och förkylda är de ju mest hela tiden de här första åren på dagis.

Men. Tanken på att barnen verkligen skulle bli sjuka är förstås outhärdlig. Och jag vill självklart inte att ungarna ska sätta i sig en massa gifter. Därför fick jag lite ont i magen när jag läste det här blogginlägget om alla kemikalier som finns i barns leksaker och vad det kan leda till. Ett antal bloggmammor har fått dammet i sina barnrum testade, och det visade sig att det var fullt av läskiga ämnen.

Helt plötsligt önskar jag att barnens lek alltid såg ut som i bilden ovan. Men det gör den förstås inte. Kanske att det är dags att plastbanta leksakslådorna en aning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar