tisdag 18 februari 2014

Att fotografera mat


En fin sak som har hänt är att jag har fått ett stipendium för att gå en massa fotokurser på Fotografiska. En del är kvällskurser och löper under flera veckor. Andra är upplagda som intensivkurser.

I helgen gick jag en kurs i matfoto. Vi samarbetade med riktiga kockar och lärde oss att bygga upp stilleben, ljussätta och fotografera. Att plåta mat är lite som att måla, fast bättre, eftersom man leker med färger och former på ett liknande sätt, men kan flytta runt och ångra sig utan att behöva vänta på att färgen ska torka.

Kockarna hade med sig en massa mat som de tillagade enligt våra önskemål, och så fick vi gå loss på rekvisitan. Det fanns högar med porslin, skärbrädor, plåtar, burkar, rostiga stekpannor, galler, papper, tyger, servetter och bestick. Var och en hade en halvtimme på sig till sin bild, och så hjälptes vi åt och var assistenter åt varandra resten av tiden. Första dagen var det frukosttema och här ovanför ser ni min bild.

Andra dagen var det italienskt tema. Jag gick mest i gång på citronerna, så jag bad kocken laga citronpasta medan jag gick bananas med tyger, bestick, snören, parmesan, citroner, vitlök och örter. Så här blev det:


Det var så himla roligt. Så nu funderar jag lite på att byta karriär och börja göra kokböcker. Jag måste bara flytta så att jag får ett bättre kök, skaffa ett gäng intressanta skärbrädor och hitta någon som kan komma på och laga maten.

1 kommentar: