måndag 24 februari 2014

Panorera mera: I linbanan

Flera gånger när barnen åkt linbana i lekparken har jag tänkt att det vore roligt att fotografera dem i farten någon gång. Så när jag fick i hemuppgift på fotokursen att öva på att panorera tänkte jag direkt att jag skulle göra min läxa vid linbanan.
Panorerar gör man när man ställer in kameran på en relativt lång slutartid och sedan följer ett rörligt motiv med kameran så att motivet blir skarpt och bakgrunden suddig. Allt som behövs om man vill testa det här i lekparken är en eller flera åkglada ungar (och om barnen är så små som mina, en sambo/kompis/släkting som kan assistera med att dra tillbaka sitsen (?) och släppa i väg ungarna, så att man själv kan stå beredd med kameran). Här ser ni Osvald göra linbanedebut utan att jag åker med. Första gången fick han ta det lite lugnt med farten.
Bra att tänka på är att det inte ska vara så ljust ute, eftersom lång slutartid betyder att bilderna blir ljusare. Helst ska man gå upp i gryningen eller passa på i skymningen, men med två små barn får man vara flexibel. Välj en lämplig slutartid och så låg ISO som möjligt (jag valde slutartid 1/30 och ISO 100). Sedan ställer man in autofokus där man planerar att ta bilden, för att sedan byta till manuell fokus så att den inte ändras av misstag.
Sedan är det bara att vara beredd, följa med barnen när de kommer och trycka av vid precis rätt tillfälle. Osvald blev snabbt varm i kläderna och for fram som om han aldrig gjort annat.
 Helst vill man ju att motivet ska bli helt skarpt.
 Men så blir det inte alltid. Här kom skärpan på stövlarna till exempel.
 Men det blir ju härliga bilder ändå.
Och sedan, rätt vad det är, får man till en bild där ungen är så superskarp att man ser luddet på hennes vantar och bakgrundsdetaljerna är som utdragna streck så att man riktigt känner farten. Då är man hemma. 

(Ps. Tack Ofelia, Osvald och framför allt Peter för hjälpen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar