fredag 25 maj 2012

Vad ska man göra med alla barnteckningar?

 Små barn ritar och målar som bekant en hel del.
 Som stolt förälder vill man ju spara precis varenda teckning.
Men vad gör man av alla teckningar? De får ju knappast plats på väggen allihop.
 För några veckor sedan var jag på en konferens om barns kreativitet. Där föreläste en konstpedagog som hade sparat sin sons alla teckningar från två års ålder och framåt.
 Medan hon visade hans konstnärliga utveckling på en storbildskärm fick jag en kul idé: Att i framtiden göra en bok av barnens teckningar.
Tanken är att samla alla små alster och skriva datum på baksidan. Sedan väljer jag ut några från varje månad för att fånga in barnets utveckling, från ilskna prickar och runda ringar till streckgubbar och allt mer komplicerade saker. Bilderna fotograferar jag av och sedan, när barnen tar studenten och är redo att flytta hemifrån, gör jag varsin fotobok av alltihop.
 För att göra sparandet enkelt har jag givit barnen varsin låda att lägga ner teckningar, collage och målningar i. Eftersom lådorna måste stå framme och vara lättillgängliga, ville jag att de skulle vara lite finare. Så jag tapetserade två gamla postorderkartonger med gamla Josef Franktapeter som blivit över.
  Osvalds låda är fortfarande ganska tom.
Men Ofelias är full av fina saker. När det inte går att få i mer tömmer jag lådan i en större och mer skrymmande sak som får stå gömd på vinden.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra idé med fotobok! Och snygga lådor du tapetserat! Snor den idén! :)

    SvaraRadera
  2. Gör det, jag tapetserar varenda skokartong som kommer innanför dörren. KRAM

    SvaraRadera