fredag 16 augusti 2013

Lite loppisfynd, en ljusslinga och väldigt mycket färg

När vi gjorde om vårt gamla sovrum till barnrum lovade jag ju att visa bilder. Men jag kom visst inte längre än till den fina bokhyllan som min pappa byggde åt barnen. Så nu tar vi och kikar vidare. Den här gången tänkte jag visa hyllan där de har sina saker.
Själva hyllan som kommer från Stadsmissionen hade vi sedan tidigare. Först funderade jag på att måla om den. Jag tycker att det är så fint med gamla möbler i nya färger. Men den är ju fin som den är också, och då blir jag lite velig. För har man väl målat om något är det svårt att återgå till originalet.
Runt hyllan klättrar en ljusslinga med bollar i olika färger som jag köpte i julklapp åt P för många år sedan. Den tänder vi på kvällen. Det syns inte så här i dagsljus, men ni kan säkert föreställa er hur mysigt det blir. När jag började fantisera om att inreda barnens rum tänkte jag mig först ljusa pasteller och pudriga nyanser. Men alltså, barns saker är inte alls pudriga. De är färgglada. Så det var lika bra att bara bejaka det.
Ovanpå hyllan står tavlor och bilder i loppisramar och väntar på att komma upp på väggen. När som helst nu. När som helst!
Där står också äpplet som vi hittade i en antikaffär i Berlin i juli. Det är en ask egentligen, som man kan ha bra saker i.
På översta hyllan under äpplet har vi ritgrejer och lådorna där jag samlar barnens teckningar för vårt teckningsprojekt. Kan inte tjata nog om hur glad jag är över att ha börjat med det. Själva askarna är gamla kartonger som jag har klätt i Josef Frank-tapet. Det lilla turkosa som sticker fram till vänster om lådorna är...
... Osvalds bil. Den som fick honom att flämta av lycka när han öppnade paketet på sin tvåårsdag. Och den är ju fin, det tycker vi allihop. Ofelia älskar också att lyfta på motorhuven, öppna dörrarna och kolla in i bagageutrymmet.
Bredvid bilen står lite fina gamla burkar, perfekta att ha barnens pysselgrejer i. Den till höger är en ask för kroppspuder som jag köpte när jag gjorde en vintageguide i New York förra hösten. Nu innehåller den kritor.
 På nästa hylla har vi spel och pussel.
Barnens kassaapparat. Himla bra när man leker affär. Eller bara vill dra i spakar. Fin är den också. Trots att den är i plast.
På samma hylla står några av klossarna jag köpte åt barnen på Brooklynloppisen. Och bredvid dem skymtar några små resväskor. Vikten av resväskor och koffertar för barn har jag skrivit om förut.
På näst understa hyllan har vi bejakat det färgglada rejält med tre leksakslådor som rymmer det mesta. De kommer från Åhléns och börjar bli lite rangliga eftersom barnen har suttit och klättrat på dem.
Bredvid leksakslådorna står en finfin liten picknickväska som jag köpte för tio kronor på en loppis i Norrköping. Då innehöll den muggar, tallrikar och bestick.
 Men nu har de flyttat till spisen och lämnat plats åt barnens lego.
 På nedersta hyllan står deras böcker, de som inte får plats i den andra hyllan.
Och sedan får det inte plats så mycket mer på fyra små hyllplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar