fredag 16 januari 2015

Tjuvlyssnat ur livet: Vid läggningen


Ibland när barnen ska sova ber de mig att komma på vad de ska tänka på medan de somnar. Det är nog en av dagens mysigaste stunder. Deras små huvuden på varsin mjuk kudde, deras andedräkter mot min kind.
 

JAG: Tänk er att att ni går på en äng med röda och blå och vita blommor. Ofelia du ska plocka alla vita. Osvald, du ska plocka alla blå.

OFELIA: Och du?

JAG: Jag tar de röda.


OFELIA (en stund senare): Vad ska vi tänka nu?

JAG (väldigt trött nu): Tänk att ni flyger på en flygande matta.

Det går ytterligare en stund, säkert tio minuter. Jag hinner tänka att nu har de somnat och ska precis smyga därifrån.

Då kommer det från OSVALD: Nu har jag landat.

2 kommentarer:

  1. Haha gullungar! Ja läggningen är definitivt en av dagens mysigaste stunder, även om den kan bli väl lång ibland ;)

    SvaraRadera
  2. Ja. Det värsta är att det är så mysigt att man själv somnar...

    SvaraRadera