söndag 10 mars 2013

Fler dagar vid havet

Resten av tiden vid havet började vi dagarna med lyxig hotellfrukost. Alla fick varsin kanna färskpressad eller mixad juice. Ofelia fick jordgubb och banan.
 Sedan hängde vi några timmar på stranden.
 Så himla härligt att bara få umgås med den här ungen.
Att följa hennes små fotspår i sanden.
 Johanna och Jamiro var också med ett tag.
 Och efter att ha laddat om med kaffe och kakor i hotellobbyn, där jag passade på att göra lite jobbresearch i de lokala tidningarna...
 ... strosade vi mot Jaffa.
 Precis vid klocktornet finns ett berömt bageri som har legat där sedan 1919 eller liknande. Jag köper alltid palestinska bakverk när jag är där, helst ett bröd med vit salt ost i. Ofelia fick ett annat bröd som jag brukade köpa i Gamla stan i Jerusalem när jag bodde där. Ett vitt med uppvikta kanter och ägg på.
Och så drack vi godaste juicen. Hälften apelsin och hälften granatäpple.
 Vi hittade världens finaste lilla butik med ekologiska leksaker också. De hade kläder uppsydda av gamla lakan och handdukar. Ofelia fick tre klänningar med sig hem.
De hade himla fina små kappor också. Men när har barn sådana? När de går på söndagspromenad?
Jaffa har blivit väldigt hett. Lite södermalmsbohemiskt med massor av fina loppisar och antikaffärer. Jag kände mig så hemma att jag nästan glömde bort hur sorgligt det är att palestinierna som bodde här för bara några år sedan inte längre har råd att bo kvar. Att det som var Jaffa nästan är borta nu.
 Men inte helt förstås.
 Vi strosade genom souken...
 ...och kikade lite på gamla vintageklänningar. Men sådant orkar man inte prova när man har små barn i släptåg.
 När Ofelia kroknade fick jag muta med bamba.
 Det smakar lite som jordnötsringar, fast godare. Och nyttigare.
 När man reser med små barn får man göra små lekparksstopp mellan varven. Man måste ju åka en viss mängd rutschkana om dan för att må bra.
 Det är lite samma sak med kramar faktiskt.
När man är i Jaffa måste man så klart äta fisk också. Då får man lite tillbehör. Typ nitton olika för att vara exakt.
Varav hummusen är bäst.
Och sedan, hips vips, var det onsdag morgon och det var dags att pussa det här gullot hejdå och åka hem med lite nya jobbidéer och framtidsplaner i bagaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar