torsdag 10 november 2011

En himla fin torsdag

Vissa dagar är bättre än andra och i dag var en sådan dag, så vi tar och tittar lite närmre på den.
  Det började med att jag vaknade strax innan sju och kände mig frisk. Efter tre dagars magsjuka var det en väldigt skön känsla. I vanliga fall är det Peter som går upp med barnen om morgnarna eftersom jag är helt slut efter nattamningen, men jag kände mig så pigg, så den här dagen fick han lite sovmorgon. Han hade dessutom bakat bröd kvällen innan och ungarna var på sina bästa humör. Ofelia bredde sina egna smörgåsar, och när jag kittlade Osvald skrattade han världens gulligaste, kluckande, lilla skratt.
När Peter lämnade Ofelia på dagis sov jag och Osvald middag och när vi vaknade hade jag fått ett vykort med en flugsvamp med posten. Det var från Sofia i Amsterdam och innehöll den finaste lilla hälsningen.
Osvald fick ett bad och tyckte att det var väldigt roligt att försöka fånga sina egna fötter under vattnet. Sedan packade jag ner honom i vagnen och så gick vi ut på stan.
 En del träd hade fortfarande löven kvar. Bara en sådan sak.
Meningen var att jag skulle köpa tapeter till hallen, men jag kunde inte bestämma mig för vilken jag skulle ha, så det blev bara några skruttiga tapetprover.
Men när jag ändå var på stan och uträttade ärenden passade jag på att köpa ullunderställ, galonvantar och en fleecekrage åt Ofelia. Nu är hon helt rustad för vintern. Dessutom hittade jag färgglada lådor åt barnens leksaker.
 Sedan gick jag och Osvald på Nationalmuseum.
Där såg vi utställningen med den ryska konstnärsgruppen Peredvizjniki. En fin utställning med imponerande måleri, men Osvald tröttnade ganska snabbt, trots att han fick åka framlänges i babybjörnen.
 Så vi hoppade på tunnelbanan och mötte upp Peter och Ofelia i lekparken. Ofelia åkte nästan bara i röret.
Sedan gick vi hem och bakade syltkakor. Mest för att jag tänkte att det skulle vara roligt för Ofelia att göra gropar i kakorna och fylla dem med sylt. En del fick till och med tre gropar.
Somliga kallar de här kakorna för hallongrottor, men vi hade ingen hallonsylt, så vi tog resterna av jordgubbsmarmeladen jag gjorde i somras i stället.
Sedan lagade Peter risotto och när vi ätit sprang Ofelia runt i sina nya yllekläder, läste böcker och lekte med de nya lådorna. Osvald dansade lite till David Bowie.
När de somnat åt vi kakor och drack te, och medan Peter fixade inför sin bokcirkelmiddag läste jag i en bok som jag ska berätta mer om en annan gång. Innan jag gick och lade mig spelade jag lite wordfeud med Hanna och sedan var den helt vanliga men väldigt fina torsdagen till ända. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar