torsdag 5 januari 2012

Knausgård, Combüchen och några till


Den här bilden tog Peter när vi väntade Ofelia. Det var på Gotland i juni, jag mådde illa och låg hela dagen i solstolen och läste, längtade efter bebisen och åt mandelkakor från Folkeryds konditori. Det var på den tiden då jag fortfarande var lyckligt ovetande om hur länge det skulle dröja innan jag hade tid att ligga och läsa en hel dag när barnet väl kommit. Det hade jag väl i och för sig kunnat räkna ut, att livet med småbarn inte direkt handlar om att ligga på soffan i lugn och ro. Men ändå. Det hade ännu inte slagit mig vilken otrolig lyx det är att ha tid att försvinna in i en bok.

Ska det bli något läst nu så måste man verkligen se till att prioritera det. Det var det jag gjorde när jag bestämde mig för att sluta blogga förra våren. Jag ville läsa böcker, och då fick bloggen vila. Och för första gången någonsin förde jag boklogg för att komma i håg vad jag läst. Så här ser den ut, 2011 års boklogg (i kronologisk ordning):

1. Karl Ove Knausgård – Min kamp 1
2. Nina Wähä – Titta inte bakåt
3. Therese Bohman – Den drunknade
4. Per Olov Enquist – Livläkarens besök
5. Åsa Moberg – Kärleken i Julia Anderssons liv
6. Elisabeth Hjorth – Hängivelsen
7. Alexandra Coelho Ahndoril – Mäster
8. Sofi Oksanen – Utrensning
9. Helena Granström – Infans
10. Gunnar Ardelius – Bara kärlek kan krossa ditt hjärta
11. Märta Tikkanen – Emma & Uno
12. Oline Stig – Jupiters öga
13. Sven Lindqvist – En underjordisk stjärnhimmel
14. Nicole Krauss – Kärlekens historia
15. Steve Sem-Sandberg – Allt förgängligt är bara en bild
16. Sigrid Combüchen – Spill
17. Nicole Krauss – Man utan minne
18. Karl Ove Knausgård – Min kamp 2
19. Yvonne Hirdman – Den röda grevinnan
20. Cora Sandel – Alberte och Jakob
21. Mats Kolmisoppi – Bryssel
22. Ola Nilsson – Änglarna
23. Maguerite Duras – De små hästarna i Tarquinia
24. Beate Grimsrud – En dåre fri
25. Maria Sveland – Att springa
26. Elin Wägner – Norrtullsligan
27. Veronika Malmgren – Gracie
28. Kristin Berget – Der ganze weg
29. Maja Lundgren – Mäktig Tussilago
30. Joyce Carol Oates – Lilla himlafågel
31. Maria Sveland mfl – Happy happy, en bok om skilsmässa
32. Elin Ek – Supertanten
33. Barbro Hedvall - Vår rättmätiga plats
34. Jonathan Franzen - Frihet
35. Åsa Moberg - Väninnorna och jag
36. Siri Hustvedt - Sommaren utan män
37. Ida Linde - En kärleksförklaring
38. Francoise Sagan - Ett moln på min himmel (Bonjour Tristesse)
39. Fanny Ambjörnsson - Rosa
40. Hjalmar Söderberg - Doktor Glas (omläsning)

De första 25 böckerna läste jag innan Osvald kom. Jag började med Norrtullsligan under värkarbetet, men var tvungen att börja om när Osvald väl var ute, eftersom jag inte kom ihåg ett endaste ord av vad jag läst.

Under hösten har jag läst mycket i jobbet, framför allt feministisk litteratur. Jag vet inte om det är därför som det blev så lite läst under andra halvan av året. Kanske. Så fort det finns en gnutta tvång över läsningen blir den lite mindre lockande. Eller så beror det på att jag har haft två barn som kräver uppmärksamhet i stället för ett.

I övrigt vet jag inte vad den här listan säger om mig som läsare. Tre fjärdedelar av böckerna är skrivna av kvinnliga författare. Flera av böckerna har jag tyckt väldigt mycket om. Men den bok jag minns bäst är nog Knausgårds andra. Det var länge sedan jag blev så engagerad i en bok.

Sedan har jag ju läst lite i en ännu outgiven bok också. Jag har inte sett den slutgiltiga versionen än, men jag vågar gissa att den kommer att hamna mycket högt upp bland mina favoriter för 2012. Kanske till och med i topp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar