måndag 2 januari 2012

Nyår i 14 mer eller mindre suddiga bilder

De senaste åren har vi firat nyår med Hanna och Ulf. Det är ett ypperligt upplägg, för man vet alltid att det kommer att bli fint. Tyvärr blev bilderna från kvällen lite suddiga. Det blir så när man har mysbelysning.
Nu var det ju inte bara jag som dokumenterade kvällen, men det är oklart om Ofelias bilder blev skarpare.
 Vi började med drinkar och dadlar fyllda med getost.
Ulf lagade förrätten och då fick han förstås låna mitt förkläde.
 Pilgrimsmusslor på franskt vis.
Sedan lagade Peter japansk lax med risbollar i sesamfrön och wasabicreme. Till efterrätt hade vi gjort en gammal svensk artonhundratalsdessert på äppelris med vispgrädde och äppelsås.
 Och sedan åt vi ostar som Hannas kusin haft med sig från Frankrike och lyssnade på låtar som vi skäms över att ha tyckt om. Till det drack vi portvin i glas som jag har ärvt av morfar. Självklart fick de stå på morfars glasunderlägg.
Jag älskar dem för att de är så galna.
 Sedan blev det midnatt och Peter öppnade champagnen.
 En fin sak med att bo på Stockholms högst bebyggda plats är att man ser hela stans fyrverkerier. När vi gick ut på balkongen hamnade vi mitt i glittret.
 Det var så fint, så Peter kunde inte hålla sig från att väcka Ofelia. Då vaknade Osvald också, så sedan stod vi där med varsin pyjamasunge i famnen. Mysigt. (Här har jag för övrigt gjort ett undantag och fotograferat med blixt).
 Och sedan var det förstås stört omöjligt att få barnen att somna om.
Så de fick stanna uppe och lyssna på oss när vi pratade om året som gått och året som kom.
Det fina med det var att ungarna var så trötta morgonen efter att de tog sovmorgon till halv nio. Det händer inte så ofta, så det blev ett perfekt slut på ett alldeles förträffligt nyårsfirande.

7 kommentarer:

  1. Vad fint ni verkar ha haft det :-) Om man har så fina underlägg (och om man läst Prins Charles känsla) så bör man ha sett förlovningsintervjun med Charles och Diana, med "öh, whatever love means".
    http://www.youtube.com/watch?v=wg_fib2gQaU

    SvaraRadera
  2. Vi har hört Prins Charles känsla som radioteater och tänker alltid på hans citat när vi ser underläggen. Så kallar vi också underlägget med prinsens händer på Dianas axlar för "strypgreppet".

    SvaraRadera
  3. Förövrigt borde du komma och dricka en drink efter jobbet snart. du kan till och med få välja underlägg först.

    SvaraRadera
  4. Deadline den 9 och sedan åker jag till St Peterburg den 12 (och ska på opera den 11), så det är lite tajt ... Men kanske en lunch nästa vecka? Hör av mig. Kram!

    SvaraRadera
  5. Det låter bra. Men inga drinkar på lunchen. Det finns gränser för hur kontinental man får va.

    SvaraRadera
  6. Va? Det är just drinkar på lunchen som jag har tänkt mig att mitt nya liv, post-deadline, ska bestå av. Det och många, långa pysselkvällar.

    SvaraRadera
  7. hmm. jamen klockan är väl alltid nästan middagstid någonstans i världen?

    SvaraRadera