lördag 7 januari 2012

Nyårslöfte 1: Fotografera mer och bättre


Jag har ju en idé om att dokumentera varje år för sig i en egen fotobok. Så nu har jag ägnat de senaste kvällarna åt att gå igenom bilder från 2010. De är hur många som helst. Tusentals. Ändå är jag så himla arg på mig själv för alla bilder jag INTE tagit. Och alla bilder jag tagit som inte blivit bra.

Då var 2010 ändå ett bra fotoår. Det var ju det året vi blev föräldrar och vi tog förstås en miljon bilder på Ofelia. När jag började blogga under hösten började jag också dokumentera vår vardag mer ordentligt, och tog en massa foton som jag är jätteglad för nu. Men det saknas ändå bilder på vänner och släktingar. Jag har ju skrivit om det förut, att jag glömmer att ta fram kameran när vi träffar andra, för att vi är så upptagna med att försöka umgås.

Jag gissar att jag kommer att bli ännu argare på mig själv när jag tar mig an förra årets bilder. 2011 började som ett uselt fotoår. Vi tog nästan inga bilder alls med kameran. Jag vet inte varför, vi kom bara av oss. Det var först i slutet av juli, när Osvald kom som jag började fotografera igen. Och när jag bestämde mig för att återuppta bloggandet, blev jag genast bättre på att dokumentera vardagen.

Men sedan blev jag ju så förtjust i instagram och blev lat och lämnade kameran hemma och fotograferade med mobilen istället. Och visst blir det roliga bilder med instagram, men det är en helt annan sak med en riktig kamera. Bildkvalitén är ju tusen gånger bättre.

Så nu har jag bestämt mig för att göra 2012 till mitt bästa fotoår hittills. Jag ska fotografera mer, alltid ha med mig kameran när jag träffar släkt och vänner och inte glömma bort att plocka fram den. Och så ska jag och Osvald gå en fotokurs för att lära mig att ta bättre bilder. Vi börjar redan nästa måndag och är väldigt peppade. Sist men inte minst ska jag investera i ett bra inomhusobjektiv med bättre ljuskänslighet. Nu får det faktiskt vara slut på suddiga bilder.

3 kommentarer:

  1. Du vet vad jag har sagt Vanilla -Canon 50mm, 1,4 för 3200 eller 1,8 för 1200. Hur bra som helst!!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja du har sagt det, men jag hade glömt det och är så himla glad att du påminde mig. Nu hittade jag även mejlet du skrev om det här för tusen år sedan. Är det värt att köpa det dyrare?

    Ps. Jag lade just in alla fina bilder du tagit på mig och Ofelia i mappen till fotoboken och då blev det plågsamt tydligt att mina bilder suger.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag beställt ett nytt objektiv. Hurra!

    SvaraRadera