lördag 10 december 2011

Att jobba under föräldraledigheten

Alltså det här med att jobba när man är föräldraledig, jag är lite kluven till det. Under tiden jag var hemma med Ofelia kunde jag inte jobba för jag hade ingen tid. Eller jo, jag skrev ju den där lilla boken för Palmecentret, men det var mot slutet och då hade jag redan varit hemma i nästan ett år.

Den här gången har jag jobbat kontinuerligt sedan Osvald var två veckor gammal. I början sov han hela tiden, så då var det inga problem att få något gjort. Men nu sover han mindre, och sömnen har blivit mer opålitlig. Då är det svårare att jobba. Jag behöver lite sammanhållen tid, för när man skriver fem minuter här och fem minuter där tar det så himla lång tid att bli klar. En artikel som skulle kunna bli klar på en eftermiddag om jag bara fick sitta ner och fokusera, tar flera dagar nu.

Det är det inte värt. Särskilt som jag ska vara ledig så kort tid den här gången. Jag borde ju passa på att pyssla och fixa med sånt jag inte har tid med när jag jobbar. Dessutom vill jag vara närvarande och prioritera Osvald. Jag vill inte behöva bli irriterad på honom när han vaknar för att jag inte har hunnit jobba färdigt. Det är ju därför man är föräldraledig.

Men nu har jag ju tagit på mig lite jobb i alla fall, för att jag ville ha lite intellektuell stimulans och känna att jag är en tänkande människa. Och för att det är bra att hålla i gång frilansverksamheten och tjäna lite pengar som jag kan ta ut när jag ska börja försörja familjen igen i vår. Det är ju annorlunda om man har en anställning att gå tillbaka till. Det har inte jag.

Så nu sitter jag här en lördagkväll och har tre texter som borde skrivas...

Men sedan. Sedan ska jag ha jullov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar