torsdag 8 december 2011

Kreativ föräldraledighet

Förra veckan hittade jag ett flygblad från Kultureskapaden som anordnar föräldraträffar där mammor och pappor får ägna sig åt prestigelöst skapande och bejaka sin kreativitet, medan barnen får nya intryck i en stimulerande miljö. Det lät ju helt fantastiskt, så i går promenerade jag och Osvald dit för att skriva in oss. Och det var precis så roligt som det verkade.

Varje gång arbetar man med ett nytt material, och tanken är att man ska släppa alla krav på att det ska bli snyggt och bara skapa fritt för att öva upp sin kreativitet. Det är väldigt nyttigt för mig. Jag tänker nästan alltid att det måste bli perfekt, och då blir det som egentligen är roligt bara ångestfyllt. Så har jag heller aldrig lyckats skriva färdigt den där romanen jag har i datorn fastän jag egentligen inte vet något roligare än att skriva på den. Det här är något jag vill jobba på, så den här kursen kommer väldigt lägligt.

 Vi jobbar två och två och i går arbetade vi med tredimensionella saker. Först fick vi bygga ett eiffeltorn av sugrör och tejp. Sedan fick vi lägga till ståltråd och göra en cykel. Hela tiden kom vi på oss själva med att försöka snygga till våra skapelser, så nästa uppgift blev att bygga världens fulaste staty.
Då gjorde vi en rondellelefant som hette Clarence. Den andra gruppen gjorde "Den huvudlöse riddaren". Det är han som sitter på elefantens rygg. Fast bilden är tagen strax innan huvudet ramlade av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar