tisdag 6 december 2011

När andra julbakar gör vi finska pinnar

Det kanske verkar som att vi inte gör annat än bakar här hemma, och det stämmer. Jag har aldrig bakat så här mycket i hela mitt vuxna liv, men så har jag heller inte haft en fikande familj att baka till förrän nu. Plus att det ger oss en anledning att plocka fram våra snygga förkläden. Mitt har jag fått i present från Moa-Lisa och Ofelia har ärvt sitt av sina sysslingar.
Finska pinnar är perfekt att baka med barn. Först gör man ormar av degen (200 gram smör, 4,5 dl mjöl, 0,5 dl socker och någon droppe bittermandelolja). Sedan målar man ormarna med ett uppvispat ägg. Och sedan matar man dem med hackad mandel och pärlsocker. När barnet tittar bort tar man en stor kniv och skär ormarna i 4 cm långa bitar.
 
Det gör inget om de blir lite ojämna eller tilltufsade. Det jämnar till sig under gräddningen. Typ tio minuter i 200 grader är lagom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar