torsdag 29 december 2011

Det här med att dega

Det fanns en tid då jag förknippade julen och mellandagarna med att vila och ta det lugnt. Läsa julklappsböcker, äta praliner, se någon film. Dega lite.

Det var innan jag fick barn.

Numera är julen och mellandagarna årets mest intensiva tid. Att vara hemma med två så små barn är så långt ifrån vilsamt som man kan tänka sig. Roligt, men också krävande.

Och man behöver en paus. I tisdags tog jag med båda barnen ut i några timmar så att Peter fick vara i fred och dega lite. Och nu är det min tur. Peter och barnen är ute och jag är ensam hemma.

Det är lugnt och tyst och stilla. Och i stället för att dega tänker jag att jag måste passa på att göra allt jag inte hinner i vanliga fall. Städa, fixa, sortera. Det var så länge sedan jag hade lite tid över, så jag har liksom glömt bort hur man gör när man degar.

Kanske att man helt enkelt stänger datorn och lägger sig på soffan?

Ja, jag tar och provar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar