lördag 15 oktober 2011

Krossa patriarkatet

Ni kanske undrar vad jag har sysslat med de senaste dagarna när jag inte har tagit hand om barnen, skrivit artiklar eller varit på bokcirkel? I så fall kan jag berätta att jag har broderat en bonad i korsstygn.
Jag är sjukt nöjd.
Den blev lite skrynklig under arbetet, men med ett strykjärn och en lämplig ram kommer den att bli hur snygg som helst. Och då ska den upp på vår köksvägg. Ett kök är inte komplett utan en riktigt fin bonad.
Inspiration fick jag av Elin Ek som visar upp några av sina fantastiska bonader i den här boken. Jag intervjuade henne för en artikel om varför tanten är så trendig just nu och vad som gör tanten till en sådan bra feministisk förebild. Då pratade vi lite om att kvinnors konsthantverk och handarbete ofta nedvärderas och kallas för pyssel. Så nu ska jag försöka sluta säga att jag pysslar när jag handarbetar. Det är ju konst jag håller på med!

8 kommentarer:

  1. Å vad fin den blev!

    SvaraRadera
  2. När jag och mina vänner säger att vi ska pyssla så brukar det innebära att vi tar fram en himla massa pysselsaker och sedan dricker vi vin. Jag är rädd att pressen på att faktiskt göra något skulle öka om vi sa att vi skulle handarbeta.

    SvaraRadera
  3. Tack! Jag tycker också att den blev bra med tanke på att det är min första bonad. Måste bara hitta en loppisram med rätt mått...

    Och Moa-Lisa, det låter himla trevligt. Jag vill också vara med och pyssla nästa gång. Får ni någonsin något gjort? Du har ju presterat rätt mycket pyssel, men de kanske inte är gjorda under pysselkvällarna med vännerna?

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att vi pysslar snart! Jag får nog mest gjort när jag pysslar ensam, men jag måste säga att min nya tevefria tillvaro har minskat pysselproduktiviteten något.
    Senast du och jag pysslade, slutade det inte med att vi drack vin och målade naglarna i en massa olika färger?
    Men jag måste säga att jag blev lite sugen på korsstygn nu. Det är nog 20 år sen sist ...

    SvaraRadera
  5. Mysigt med pyssel. Gärna snart! Kanske lättast här. Om jag leker skiten ur barnen på eftermiddagen kan jag nog få dem båda i säng innan halv åtta, och sedan är det bara att langa fram pysslet och vinet. Jag minns att vi målade naglarna en gång, men inte att det var en pysselkväll?

    SvaraRadera
  6. Hjälp vad snyggt! Precis en sån jag tänker ska hänga över mitt köksbord. Har du gjort efter nåt mönster och har du isåfall lust att dela med dig? Skulle vara awesome. Min mail är virvlas@gmail.com.

    SvaraRadera
  7. Ja, jag håller med Lina här! Jag vill supergärna ha en över spegeln, och min kompis har lovat att brodera den om jag hittar mönster...

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera