onsdag 12 oktober 2011

Mamma tar semester

Första våren med Ofelia hängde jag nästan jämt med mina kompisar Ella och Lotta och deras bebisar Olga och Vilja. Vi gick på konstutställningar, hade picknick och drog våra vagnar kors och tvärs genom stan. Men när våren tog slut tog mammaflocken en paus.

Och när vi sågs igen efter sommaren fick jag veta att de hade varit och fjällvandrat med sina bebisar. Ja, ni läste rätt. De tog tåget upp till fjällen och vandrade ut i vildmarken med 30 kilo tält, spritkök, sovsäckar, blöjor, våtservetter och bebis på ryggen. Historien är ju full av män som ger sig ut i naturen för att finna sig själva. Men vad händer när en mamma ger sig ut i vildmarken? Det ville Ella utforska i en radiodokumentär.

Olga och thermos på fjället. Bilden har jag lånat från SR.
Jag kommer ihåg att jag blev lite sårad över att de inte frågat mig om jag ville följa med. Men också väldigt lättad, eftersom jag aldrig hade pallat att bära så tungt. Jag som är så himla klen i axlarna får ju huvudvärk av att bära ryggsäck och tycker att rullväskan är en av de tre bästa uppfinningarna någonsin.

Nu finns dokumentären uppe på Sveriges Radios hemsida, och den är så himla bra. Här kan ni lyssna på den. Den är nästan en timme lång, men passa på medan ni lagar middag eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar