torsdag 21 oktober 2010

Lilla O - en isbrytare med integritet

Jag har aldrig varit särskilt bra på att kallprata. Därför är det fint att ha med sig Lilla O, eftersom hon är lite av en isbrytare. Redan när hon låg i magen var hon ett givet samtalsämne på mingelpartyn och middagar. Folk man aldrig träffat tidigare kom fram och berättade om sina förlossningar, frågade hur jag mådde och hur långt det var kvar. Som förstabarnsförälder kretsar det mesta ändå kring den egna graviditeten, så vi kunde prata om den i timmar. Att kallprata hade aldrig tidigare varit så trevligt, och det var nästan så att det inte spelade någon roll vem man hamnade bredvid.

Nu när hon är ute fortsätter Lilla O att bryta isen. Så fort vi kliver på en buss eller tunnelbana får hon folk omkring oss att börja le. De vinkar lite och inom loppet av några sekunder börjar de berätta om sina egna ungar och barnbarn. Går vi på fest hoppar främlingar på oss för att fråga hur just vi tycker att det är att ha en liten bebis, och hur lite man än har gemensamt i övrigt, kan man alltid diskutera amning och nattsömn.

En del skulle kanske tycka att det var jobbigt, men hittills har jag nog tyckt att det är mest positivt. Jag gillar det där, att främlingar möts för en stund. Jag tänker nog att ett varmt ord eller ett litet leende på morgonbussen kan göra hela skillnaden för huruvida resten av dagen blir ljus eller mörk. Därför är det en gåva att gå runt med en liten unge som får omvärlden att le.

Däremot har jag lite svårt för att främlingar tar på Lilla O. Många gravida har problem med att folk tar på bebisen redan när de ligger i magen. De flesta håller med om att det inte är okej att kladda på en främmande kvinnas kropp i vanliga fall, men så fort hon är gravid blir hon plötsligt allmängods. Det är så konstigt. Jag håller med om att gravidmagar är spännande, men även om jag tyckte att rumpor var högintressanta skulle jag ju inte gå runt och nypa folk i rumpan till höger och vänster.

På samma sätt har jag lite svårt för att folk vi inte känner ska pilla på Lilla O. Det är väl okej om någon som sitter bredvid oss på bussen sträcker fram en hand när Lilla O redan har närmat sig dem. Men det känns inte lika bra när det kommer fram någon helt plötsligt och nyper henne i kinderna som om hon var någon slags offentlig egendom. Jag skulle inte uppskatta om någon gjorde så med mig, och att Lilla O är liten gör egentligen ingen skillnad. Det gör henne bara ännu mer utsatt. Även bebisar förtjänar faktiskt att man respekterar deras integritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar