söndag 17 oktober 2010

Lilla O nio månader

När jag startade den här bloggen tänkte jag att jag skulle skriva ett inlägg varje söndag om vad hon har lärt sig under veckan som gått. Hittills har det bara blivit ett sådant inlägg, så nu när hon har fyllt nio månader kommer istället en liten resumé över vad hon har lärt sig under månaden som passerat.

Det har varit en väldigt spännande månad. Nästan varje dag har hon lärt sig nya saker. Precis när hon hade fyllt åtta månader lärde vi henne att vinka, och veckan efter det började hon att klappa händerna. Sedan lärde hon sig att spela på läpparna och att göra en massa nya lustiga ljud.

Det är faktiskt precis som alla säger, att det bara blir roligare och roligare ju större barnet blir. Förmodligen för att det går allt bättre att kommunicera med henne. Plötsligt leker vi tillsammans på helt nya sätt. Den allra roligaste leken är fortfarande tittut, men nu är det hon som lyfter upp en filt framför ansiktet och drar bort den.

Hon skrattar lika mycket när jag låtsas att jag ska ge henne något, bara för att rycka undan det precis när hon ska till att fånga det. En annan rolig lek är den där jag faktiskt ger henne något samtidigt som jag säger varsågod. Tack-tack säger hon. Sedan ger hon tillbaka föremålet så att jag kan säga tack-tack, och så skrattar hon glatt. Nu låter det förstås inte alltid som ett klockrent tack-tack, ibland låter det snarare som ta-ta. Ja, ibland skulle man nästan kunna tro att hon driver med oss och härmar vår löjliga vana att säga tack-tack så fort vi får något av henne.

Dessutom har hon börjat säga pappa. Inte riktat till just Peter, men ändå. Vi tycker att det är lite konstigt, för vi har egentligen bara övat henne på att säga mamma. Och det går inte alls. Över huvud taget verkar mmm-ljudet vara helt främmande för henne. MA-MM-A ljudar vi, men Lilla O bara stirrar på oss som om vi försöker få henne att säga något på kinesiska.

Vad mer? Ja hon har ju lärt sig att stå utan stöd långa stunder. Och så har hon tagit sina första steg. I morse tog hon fyra steg på raken. Riktigt så många tog hon inte när vi plockade upp kameran, men tre i alla fall (vi har fortfarande inte listat ut hur man vänder filmen i datorn, så precis som förra gången får ni lägga huvudet lite på sned när ni tittar på klippet):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar