tisdag 26 oktober 2010

Var sjutton hittar man fina vaxdukar?

Första gången Lilla O började dra ut böcker ur bokhyllan rusade vi fram och drog dem ur hennes händer. De finaste böckerna fick flytta en hylla upp och sedan började vi fundera på att låsa arbetsrummet. Några månader senare har jag vant mig vid att stoppa tillbaka böcker i bokhyllorna om kvällarna och i dag kom jag på mig själv med att inte bry mig när hon satt och vek sidorna i någon gammal pocket. Lite svinn får man helt enkelt räkna med när man har barn.

Men en del riktigt tråkigt svinn går ju att förebygga. Vi har till exempel ett fint gammalt 50-talsmatbord i teak som vi är lite rädda om. Nackdelen med teak är ju att det lätt blir märken i bordsytan. Hittills har det inte varit något problem, men när man har barn är det inte helt optimalt med ett matbord som blir förstört om man ställer ett fuktigt vattenglas på det. Jag vill verkligen inte ha ett helt barnanpassat slit och slänghem, jag vill ju ha fina saker omkring mig, men samtidigt vill jag inte springa omkring och skrika AKTA åt Lilla O hela tiden. Jag vill ju att hon ska kunna spilla och kladda och måla och pyssla precis hur mycket hon vill, även vid köksbordet.

Så nu är vi på jakt efter en fin vaxduk som skyddar bordet mot alla hot i vardagen. Men var sjutton hittar man fina vaxdukar?

Just nu har vi den här som vi hittade på rean hos 10-grupperna:
 Mönstret påminner lite om en bokhylla. Eftersom vi är författare och gillar böcker, tänkte vi att det passade oss perfekt. Men den röda färgen var lite för... hård.

Så vi får helt enkelt leta vidare. Men var? Någon som vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar