onsdag 10 november 2010

En dag i Jerusalem

På tisdagen var jag i Jerusalem.
Jag bodde på S:t Georges Cathedral Guesthouse. Närmare bestämt här, i det gamla klocktornet.
En kvinna spelade väldigt fint på orgeln på förmiddagen.
Sedan gick jag till Gamla stan och drack min favoritjuice. Lika delar färskpressade apelsiner och granatäpplen.
Mannen i juicebaren tyckte att jag gott kunde pressa den själv, eftersom jag verkade så hemma på det här med juice.
Efter det gick jag till en stiftelse för palestinsk samtidskonst. Där hittade jag det här verket som jag hade köpt om det bara var till salu.
I de kristna kvarteren köpte jag de här fina ikonarmbanden till Peter. Han har redan typ hundra stycken, men alla har gått sönder för det är så dålig kvalitet på tråden. Så jag köper på mig ett litet lager varje gång jag är här.
Det var så fullt av pilgrimmer i kyrkorna att det nästan inte gick att röra sig där inne. Jag har ju sett dem förut, så jag gick vidare.
I souken i de muslimska delarna kan man köpa nästan vad som helst. Här har en försäljare byggt ett torn av en krydda som heter zaatar.
Här är jag. Hej hej!
Det är så många texter som ska skrivas nu, och så himla lite tid när jag kommer hem. Så på eftermiddagen jobbade jag i trädgården vid mitt guest house.
Där växte det sådana här små söta granatäpplen.
 På kvällen gick jag ut och åt med Linda som jobbar på Kvinna till kvinna. Jag åt någon slags orientalisk tallrik med stekt ost och falafel. Det ser lite äckligt ut på bilden, men det var himla gott. Trevligt var det också. När jag kom hem chattade jag med Peter. Sedan släckte jag lampan och så var den dagen över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar