fredag 26 november 2010

Med en guide och en Sol i Warszawa

Warszawa är ju hur fint som helst. I alla fall om man vet vart man ska gå.
Våra favoritkvarter är de precis i anslutning till Gamla stan. Just den delen som kallas Gamla stan är mer turistig, men ändå vacker. Det är så konstigt att tänka att allt bara är 60 år gammalt. Hela staden lades i ruiner under andra världskriget, så varenda liten sten har byggts upp från grunden.
Vi är ju inbjudna av Peters polska förlag och de tar så himla väl hand om oss. I dag guidade de runt oss och berättade en massa intressanta saker om stans historia. När jag var yngre och reste omkring föraktade jag turister som gick på guidade turer. Jag ville se och upptäcka själv (med viss hjälp av någon guidebok). Men oj vad fel jag hade. Nu ÄLSKAR jag guidade turer. Jag har fortfarande svårt för att vallas runt som en del av en stor turistgrupp, men en privat guide, professionell eller inte, ger ju så himla mycket mer än att gå runt i en ny stad själv.
Vi fick med oss Åsne Seierstad också, och av henne fick vi lära oss att förlaget inte bara kan guida, de kan fixa barnvakt också. Åsnes dotter Sol fick vara med en nanny när hon hade andra åtaganden. Men Lilla O är ju lite äldre, och känner jag henne rätt skulle hon inte uppskatta att lämnas över till en främling. Dessutom är det väl, vid närmare eftertanke, jag som är nannyn på den här resan. Fast det är inte särskilt betungande. Peter arbetar några timmar om dagen, sedan är han med oss. Så om man jämför med mina mammalediga dagar hemma, är det mer som semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar