måndag 29 november 2010

Sista dagen i Warszawa

I går var sista dagen på vårt polska äventyr. Jag vaknade och kände mig helrisig, men efter några slurkar av Lilla Os flytande alvedon och en middagsvila tog vi en taxi genom ett vintrigt Warszawa.
Vi hoppade ur vid det här gamla slottet. Någon gång har det bott en kung här, men nu för tiden...
... är det en finfin konsthall för modern konst. Vi såg flera bra utställningar, innan mina risiga ben höll på att vika sig. Och då gick vi och åt söndagslunch på en välrenommerad restaurang på nedervåningen. En perfekt avslutning på vår fina Polenresa. Sex timmar senare var vi hemma igen. Och jösses vad skönt det känns. Det är himla roligt att resa bort. Men nu ser jag fram emot att bara vara hemma ett tag. Hurra för vardag!

Ps. Det enda tråkiga med resan var förutom att jag var sjuk, att jag var tvungen att jobba när Peter och Lilla O åkte till Praga, en stadsdel som för fem år sedan var superslummig, men i dag är på gång att bli ett nytt litet Östberlin med konstnärsdrivna gallerier och coola barer. Det hade varit fint att se det nu. Jag spår att det kommer att ha hänt mycket där nästa gång jag kommer till Warszawa.

1 kommentar: