onsdag 24 november 2010

Tre par kalla öron i Polen

När jag har berättat för folk att vi ska till Warszawa har jag fått rätt blandade reaktioner. Rebecka sa till exempel att "åh... jaha. Ja det är ju den tredje tråkigaste staden jag har varit i". Men ärligt talat, en stad med så här mycket historia, måste ju vara lite spännande i alla fall. Dessutom blir det ju vad man gör det till, så vi har siktet inställt på att hitta de mysigaste ställena.
Vackrast är det i Gamla stan, och vi bor precis i närheten. Där hittade vi en helt fantastisk liten te-salong i en källare. Det är så himla kallt så det var fint att sitta där inne och dricka te. Det syns inte på bilden, men Peters öron var helt röda efter vår promenad ute i kylan. Jag frös så mycket om mina att de gjorde ont. Jag är så sugen på att köpa en rysk pälsmössa, men har inte sett någon än. Polackerna verkar över lag inte särskilt förtjusta i sitt ryska arv.
Den enda som inte behöver frysa om öronen är Lilla O, men hon har inte vett att uppskatta det. Att ha mössa är det värsta hon vet.
Vi drack svart te och åt ett polskt bakverk med äpplen, cream cheese, valnötter och vallmofrön.
Sedan promenerade vi lite till, men det var för kallt för att dra upp telefonen och fotografera. Lite utanför Gamla stan hittade vi en polsk restaurang där vi åt fisk. Lilla O, den lilla finsmakaren, åt rösti med hemmagjord gräddfil och rökt lax. Hon har nyligen fått två nya tänder i överkäken och äter lite sämre än vanligt, men nu åt hon som om hon inte hade sett mat på en vecka.
När vi strosade tillbaka till hotellet började det snöa.
Lilla O gillar ju att se nya platser, men roligast har hon på hotellrummet, där hon får spralla omkring hur hon vill.
Allra mest gillar hon att organisera saker och packa i och ur väskor. Mest ur tyvärr. Här är hon i färd med att inventera min flärdfulla necessär.

Nu sover hon gott i sin spjälsäng och vi sitter i mörkret och fixar. Kanske bäst att vi lägger oss vi med. Vi hörs igen i morgon. God natt!

2 kommentarer:

  1. Roligt att ni lyckades hitta en polsk restaurang i Polen :-)

    SvaraRadera
  2. Jag men eller hur :-) men jag tror att du fattar vad jag menar. det hade ju kunnat bli italienskt... men vi satsar på att äta oss igenom alla polska delikatesser! i dag har vi ätit sursoppa och "ryska dumplings" (som inte har något med Ryssland att göra).

    SvaraRadera