tisdag 23 november 2010

En helg i Amsterdam

I fredags åkte jag och Lilla O till Amsterdam för att hälsa på Sofia.
Amsterdam är nog en av världens mysigaste städer.
Det är så fint att man är helt nöjd med att strosa längs kanalerna hela dagarna.
Men man får akta sig så att man inte blir påkörd av en cyklist. Alla har en cykel i den här stan och cyklisterna har alltid företräde.
På lördagar är det marknad och då handlar Amsterdamborna mat för hela veckan. Sofia handlade fisk och grönsaker. Eftersom holländarna är kända för sin ost, passade jag på att köpa en nio månader gammal lagrad gouda som jag smugglade hem på planet.
I en annan del av marknaden köpte vi bröd och muffins.
Och små goda macarons med pistagesmak.
Sedan gick vi till en loppis där jag köpte gamla tjusiga kakburkar. De är alltid så dyra i Sverige, men här kostade de nästan ingenting. Jag hittade även några fina målarböcker från 50-talet. Men bilderna var så otroligt könsstereotypa. Alla flickor lekte med dockor medan pojkarna åkte skidor och annat skoj. Och ni vet ju vad jag tycker om sånt.
Sofia tog även med oss till stans bästa pappershandel. Jag ville köpa hela butiken, men det är svårt att köpa något så ömtåligt som papper när man har en vild bebis. Lilla O älskade att vara där inne. Tyvärr var butikspersonalen inte riktigt lika förtjusta i att ha oss där. Lilla O sprang omkring och rev ner allt från hyllorna och jag sprang efter och plockade upp.
Att promenera längs kanalen på kvällen är så romantiskt att man lätt kan få för sig att man är med i någon gammal kärleksfilm. Vi var ju inte ute så mycket på kvällarna för Lilla O blir så trött, men på fredagskvällen gick vi ut och åt med några vänner som hade födelsedagsmiddag.
På lördagen lagade vi middag hemma hos Sofia.
Det blev torsk som vi hade köpt på marknaden. Ett Jamie Oliverinspirerat recept med grädde, avocado, tomater, basilika och ost i ugnen. Varm avocado kändes lite oväntat men var himla gott. Jag ska nog prova det hemma också.
Bakom den här porten bor Sofia i sin helt fantastiskt fina lägenhet. Husen är så smala att det bara får plats en lägenhet per våningsplan. På just den här bilden har vi besök av de två födelsedagsbarnen från i fredags.
Sofia är en mina äldsta vänner. När vi gick i mellanstadiet hade vi någon slags influensa samtidigt, och då passade vi på att läsa Anne Franks dagbok. Efter varje kapitel ringde vi varandra och diskuterade handlingen. Därför kändes det passande att just vi skulle besöka det hus där Anne Frank och hennes familj gömde sig undan nazisterna. I dag är det ett fint och välbesökt museum, så vi gick dit tidigt på söndagen för att slippa köa.
Bakom den här bokhyllan satt en dörr som ledde in till familjens gömställe. Där satt de inlåsta dygnet runt utan att få gå ut, utan att någonsin se dagsljus. Jag tror inte att någon kan gå igenom de här rummen utan att bli illa berörd. På något vis kommer man den där unga flickan med sin sprudlande livslust så nära. Jag vill gråta varje gång jag tänker på hur hon satt där på sitt rum och längtade efter friheten och gjorde upp planer för tiden efter kriget. Och sedan, hur hon avslöjades, tillfångatogs och dog i koncentrationslägret en månad före freden. Det skrämmer mig så mycket, att människor kan göra så fruktansvärda saker mot varandra.
I museishoppen fanns Anne Franks dagbok på väldigt många olika språk.
Det var fint att Lilla O stannade just vid den svenska versionen och började bläddra. Bara så där. Hon kanske har lärt sig att läsa i smyg? Hon är ju så begåvad vår unge.
Sedan gick vi och åt pannkakor. Lilla O fick en utan tillbehör. Jag och Sofia åt en med ost till varmrätt.
Och en med choklad, banan och vispgrädde till efterrätt.
En konstnärlig typ ritade av Lilla O på en servett.
Sedan sov Lilla O en stund och då passade vi på att gå till den amerikanska bokhandeln och bläddra lite i konstböckerna innan vi gick hemåt, hyrde film och lagade rödspätta.
På måndagen hoppade vi på flyget och åkte hem. Och så var det med den väldigt fina helgen i Amsterdam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar