måndag 1 november 2010

Alltså måste det där med bilar sitta i pojkars gener

Jag har ju tidigare skrivit om det här med dagisköer och vår jakt på ett vettigt dagis. Nu har jag kollat hur vi ligger till i köstatistiken och om jag tolkar den rätt, verkar det faktiskt (peppar peppar) som att vi kan komma in på vårt förstahandsval.

Nu hoppas jag bara att de har en bra genuspedagogik där. Man blir ju helt nervös när man tänker på hur illa det kan vara annars.

Nämen, så illa kan det väl inte vara, kanske ni tänker.

MEN JO DET KAN DET!

Jag skrev faktiskt en artikel för Insidan i DN för fem år sedan, om ett dagis som jag gärna hade skickat Lilla O till. Läs den så förstår ni vad jag menar.

Det bästa med hela artikeln är nästan Ingrids svar på tal när skeptikerna använder argument som att "mina pojkar har minsann haft tillgång till dockor under hela uppväxten, men de har ändå valt att leka med bilar". För er som inte orkar läsa artikeln så säger hon så här: "Alltså måste det där med bilar sitta i pojkars gener. Tänk vad konstigt, bilar som inte funnits ens i hundra år". Klockrent!

5 kommentarer:

  1. Hahaha!! :D Min lillbusse (2,5 år) har lekt massor med bilar men har nu börjat med en docka som är hans bebis och han är pappa och jag är mamma och vi går på prommis med den och byter blöja och den gråter och sover och ibland slänger vi (han) ned den till hajarna i vattnet. :O
    Exakt samma mönster som hans storasyster hade. Även det där med hajarna. Jag förstår inte? (hajjar inte, höhö). Vad är det med hajar??? :)

    SvaraRadera
  2. Var ligger Mjölnaren, då? Kan inte Lilla O få gä där? Det låter onekligen toppen :-)

    SvaraRadera
  3. yllet: precis! lilla o leker med alla leksaker som ser roliga ut. och vi tänker uppmuntra henne att fortsätta med det. vad det är med hajar har jag ingen aning om. men lilla o är ju inte i hajåldern än...

    moa-lisa: eller hur. men i fel del av stan. vi vill ju att det ska vara nära också, så att vi inte behöver slita så mycket på miljön. det dagis vi har sökt ligger ganska nära ditt jobb, så vi kan ju ses på Landet efter dagishämtning!

    SvaraRadera
  4. Om det inte är ett bra genustänkande dagis så ställer jag gärna upp på avprogrammering med Lilla O då och då. Vi kan snacka mer om det på alla våra efterdagisträffar på Landet (får man dricka vin på efterdagisträffar?)

    SvaraRadera
  5. Klart att man får. Fast Lilla O får nog hålla sig till alkoholfritt. Tills hon är 35 eller nåt.

    SvaraRadera