söndag 28 november 2010

Polska delikatesser

En av de bästa sakerna med att resa, är att man får möjlighet att prova en massa ny spännande mat. Ett bra sätt att lära känna det polska köket är att fråga polackerna själva vad de har för favoriter. Helst ska man ju äta hemma hos folk, men näst bäst är att gå ut och äta med polska vänner, och det har vi gjort en hel del.

Jag gillar ju östeuropeisk mat. Det är rejält käk, som husmanskost. Och det fina med det polska köket är att det finns en del alternativ även för oss som helst undviker kött, åtminstone om man äter fisk. Traditionellt sett innehåller finare mat kött, eftersom kött är dyrt och därför ansetts fint som bjudmat. Men polackerna har haft det rätt fattigt genom åren, och då har de tvingats hitta på billiga och goda vegetariska rätter som potatisplättar.
Potatisplättarna äts med hemgjord gräddfil som smakar lite som rysk smetana. Och vill man lyxa till det så äter man det med rökt lax.
En annan klassiker är dumplings fyllda med kål och champinjoner, eller med vit ost. Båda varianterna är fantastiskt goda.
Äter man kött måste man väl testa de rökta korvarna. Det gjorde inte vi, men köpte i alla fall hem lite kabanoss till vår polskättade kompis Jonatan. Däremot har jag ätit traditionell sursoppa med ägg och korv i. Jag åt inte korvbitarna, men var så himla kall efter en lång vinterpromenad på stan, att jag var tvungen att värma mig med något riktigt rejält. En annan delikatess som ställts fram på vårt bord varje måltid och alltid lämnats orörd är ister. Polackerna äter nämligen ister med lök i istället för smör på smörgåsarna. Då rekommenderar jag hellre den inlagda gurkan om man är sugen på pålägg.

Ps. Till maten dricker man helst ett polskt öl. Och efter maten tar man gärna ett värmande glas med hemgjord körsbärslikör.

Ja, nu vet ni, om ni skulle råka ha vägarna förbi Polen i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar